mandag 5. mars 2012

Artaxerxes

Det kunne være at denne dagen hadde en nær forbindelse med den persiske kong Artaxerxes, men som så ofte er det operaverdenens mange viderverdigheter jeg sysler med. Artaxerxes eller Artaserse, som Metatstastios libretto egentlig het i sin opprinnelige italenske språkdrakt, ble nemlig omsatt til det engelske språk og den engelsek opera av ingen ringere enn Thomas Arne.

Thomas Augustine Arne lyder kanskje ikke kjent? Ei heller operaen Artaxerxes som hadde premiére på det kongelige operahuset i Covent Garden i London i 1762? Det er nok betegnende både for Arne, for 1700-tallsoperaen og iallfall den engelske varianten av opera seria-genren. Arnes eneste verk i denne tidens populæropera var da også Artaxerxes. Men den er et mesterverk. Lytt bare til Joan Sutherlands versjon av arien "The soldier tir'd":

Hvem var nå denne Arne? Han var født i London i 1710 og døde den 5. mars 1778 og ble begravd i St. Paul's Cathedral. At hans far syslet med møbler skulle vel ikke tilsi at Thomas skulle velge musikken som sin levevei. Kanskje var den store Händel inspirasjon? Eller Londons pulserende musikkliv i kaffehus , salonger eller teatre? Iallfall skulle Thomas Arne komponere musikk til nærmere 90 engelske skuespill og musikkteaterstykker. Hverken Rosamond fra 1733, Artaxerxes fra 1762 som ble en stor suksess i samtiden eller Alfred fra 1740 bringer vel frem de store, anerkjennende nikkene i dag.

Allikevel er det ett parti fra Arnes mange verk alle kjenner, uten kanskje å vite det? Finalen i operaen Alfred, som var tilegnet Fredrick, prinsen av Wales i 1740, endte i en voldsom, patriotisk og pompøs avslutning. Arveprinsen og hele publikum måtte føle seg britiske etter å ha hørt dette, og det gjør nok de fleste briter enn i dag. Du kjenner det - Rule Britannia! Her kan du nyte mezzosopranen Sarah Connollys fantastiske versjon, fra den mest britiske av britiske tilstelninger - Last Night of the Proms:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar