onsdag 2. februar 2011

Litteraturhus og andre hus

I dag har vi endelig fått presentert planene for et litteraturhus i Fredrikstad. Det kan stå ferdig allerede i 2012, og bli liggende svært så strategisk plassert ved elvepromenaden. Kulturen plassert midt i byens restaurantstrøk! Jeg må si jeg er spent på hva dette kan avstedkomme.

For det første må jeg si at jeg er positiv. Det skulle man kanskje ikke tro, når det her er snakk om et modernistisk bygg - sikkert i glass, stål og betong. Jeg har jo ellers ingen uttalt forkjærlighet for slike "klosser" i bykjernens arkitektur. Og det er vel og merke ingen eufori å spore hos meg, nettopp arkitekturen tatt i betraktning. Det jeg derimot er mer gledet over - er idéen. For hva kan vel ikke dette romme av innhold? Hva kan ikke et slikt hus bringe av liv, vitalitet og forhåpentligvis kunnskap og kanskje en aldri så liten porsjon dannelse til oss borgere?

Mange er skeptiske. Det kan jeg skjønne. Mange ser nok ikke nytteverdien av et litteraturhus i en liten by som Fredrikstad. For vil det ikke være vanskelig å fylle det med godt innhold? Er det kultur og litteratur nok her i byen? Vi har jo allerede biblioteket, kunstnersenteret, bokhandler og kaféer hvor slike interesser kan få utløp. Og det er gode poeng det. Det er heller ikke ønskelig at noen tilbud skal bli skadelidende, men et bredt og innholdsrikt kultur- og kunnskapstilbud til byens befolkning, mener jeg bare er av det gode.

Utbyggerne, Fredriksborg Eiendom og daglig leder Morten Fredriksen, ser for seg dette som et spleiselag. Det er også et ledd i en større byutvikling og sentrumsutvikling - spennende nettopp i disse tider da kommunen utreder sin nye sentrumsplan. Og sentrum av Fredrikstad trenger virkelig gode steder for kulturell utfoldelse. I den sammenheng kan nettopp et slikt kulturhus være tingen. Et sted hvor man får muligheter til å dyrke den gode samtalen, den gode maten, den gode diskusjonen - stedet hvor kulturen er plassert midt i byen!

For er ikke nettopp det noe som kan vitalisere et moderne bysentrum - også vårt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar